W dniach od 26 maja 2014r. do 22 czerwca 2014r. grupa uczniów z Zespołu Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich w Gdańsku uczestniczyła w stażu zagranicznym w ramach projektu LdV IVT Hiszpańskie Smaki, Polska Gościnność – Spanish Tastes, Polish Hospitality. Młodzi kucharze w trakcie miesięcznego stażu w hotelach i restauracjach w Grenadzie, mieli możliwość zdobycia nowych kwalifikacji i umiejętności zawodowych.
Uczestnikami projektu Leonardo da Vinci - Hiszpańskie Smaki, Polska Gościnność było łącznie 34 uczniów z klas II technikum hotelarskiego, technikum żywienia i organizacji usług gastronomicznych oraz zasadniczej szkoły zawodowej o profilu kucharz.
Okazję do szlifowania swoich umiejętności kulinarnych za granicą, mieli uczestnicy 17 osobowej grupy uczniów, którzy wraz z opiekunami w dniu 26 maja 2014r. wyruszyli do Hiszpanii. Dzień młodych kucharzy rozpoczął się w Grenadzie, gdzie mogli już zacząć swój staż w kuchniach, hotelach i restauracjach Grenady. Poza realizacją programu praktyk uczniowie poznawali także kulturę, sztukę, historię i zwyczaje Prowincji Grenady, a także Andaluzji.
Taka forma stażu, brak możliwości używania na co dzień języka ojczystego, konieczność dostosowania się do panujących w Hiszpanii zwyczajów, a także poznawanie ciekawych rozwiązań, metod i praktyk w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego, pozwoliło uczniom na kreatywne łączenie wiedzy teoretycznej z praktyką. Jednym z głównych założeń projektu była także wymiana doświadczeń pomiędzy uczestnikami projektu i lokalną społecznością, zarówno na polach zawodowych, jak i kulturowych. Pozwoliło to na wzajemne przenikanie się kultur, a stażystom pozwoliło lepiej zrozumieć warunki życia i zachowania innych narodów, w tym przypadku Hiszpanów. Projekt miał także na celu propagowanie i wsparcie wśród młodzieży mobilności młodych pracowników na rynku pracy poprzez wzmacnianie więzi między światem edukacji i pracy. Stażyści uczestniczący w projekcie mieli możliwość zdobywania nowych kwalifikacji i umiejętności zawodowych, poznania nowego języka obcego – szczególnie w zakresie wykonywanego zawodu – w stopniu umożliwiającym komunikację. Poznali również nowe techniki, które są typowe dla kultury Hiszpanii.
Poprzez uczestnictwo w programie uczniowie zdobyli cenne umiejętności pracy z klientem, pracy w zespole, a także pracy w innym środowisku. Umiejętności te, zapewne pozwolą im na rozwój osobisty, doskonalenie swoich umiejętności, zbudowanie poczucia własnej wartości i pewności siebie. Dzięki szerokim kontaktom i konieczności używania obcego języka, stażyści mogli nauczyć się otwartości i pewności w kontaktach z ludźmi innych kultur. Uczniowie uczestnicząc w programie mogli poznać i zrozumieć, jak funkcjonuje hiszpańska gastronomia i hotelarstwo. Szczególnie ważnym dla stażystów, była także możliwość zdobycia nowych, praktycznych umiejętności w zakresie produkcji potraw, obsługi hotelowej i konsumenckiej.
Miejsca ich praktyk przedstawiały bogaty wachlarz oferty hotelowo-gastronomicznej Grenady. Można wśród nich wymienić małe hotele specjalizujące się w obsłudze klientów poszukujących alternatywy dla hoteli firmowanych przez sieci międzynarodowe. Ich niepowtarzalny, kameralny klimat, bogate wnętrza – często sprzed wielu setek lat – pozwalają na spędzenie czasu w wyjątkowej i magicznej atmosferze. Stażyści, którzy pozytywnie przeszli proces rekrutacji, przygotowywali się do odbycia praktyk w Hiszpanii przez cały ubiegły rok szkolny biorąc udział w przygotowaniu językowo-pedagogiczno-kulturowym. Od listopada do maja brali udział w szkoleniu z języka hiszpańskiego zawodowego. W okresie ferii uczestniczyli w zajęciach z języka angielskiego zawodowego oraz warsztatach psychologicznych i wykładach pozwalających im bliżej poznać program Uczenie się przez całe życie oraz kulturę, historię, tradycję i obyczaje kraju przyjmującego.
Bardzo ważnym aspektem stażu był również program kulturoznawczy. To właśnie dzięki wycieczkom organizowanym w czasie wypoczynku, uczniowie zwiedzili kilka miejsc związanych z kulturą i historią Grenady oraz regionu Andaluzji. Głównym punktem wielu wycieczek było miasto, w którym stażyści odbywali praktyki i mieszkali na co dzień. Grenada położona w Górach Betyckich jest ważnym ośrodkiem handlowym, przemysłowym i kulturalnym. Szczególny urok tego miejsca polega na tym, że w niedalekiej odległości od siebie znajdują się ośnieżone szczyty gór Sierra Nevada, gdzie można jeździć na nartach, a także wybrzeża Costa del Sol, gdzie można kąpać się w ciepłych wodach Morza Śródziemnego.
Każdy z uczestników projektu miał swoje wyznaczone miejsce, w którym odbywał miesięczną praktykę. Jedną z uczestniczek była Paulina Proch (klasa o profilu – kucharz), która odbyła swoją praktykę w restauracji Oleum w Grenadzie. Młoda uczestniczka opowiada o swoim stażu – Nauczyłam się tu bardzo wiele, miasto jest piękne, ludzie wspaniali, mili i pomocni. Bałam się, że nie będę potrafiła się komunikować, lecz strach był bezpodstawny. Jesteśmy zdani na siebie, więc tak czy inaczej musimy zacząć rozmawiać i przełamywać własne słabości. Najbardziej zadowolona jestem z możliwości nauczenia się sporządzania potraw charakterystycznych dla kuchni hiszpańskiej. Poznaje nowe smaki i sposoby wykonywania potraw. Wycieczki krajoznawcze, które są organizowane uważam za ciekawe i jest to fajna atrakcja po ciężkim tygodniu nauki. Grenada to piękne miasto, wspaniała tradycja, kultura. Jest tu niesamowicie. Na pewno warto było włożyć w to tak dużo pracy i wysiłku. Polecam każdemu. Na prawdę warto! W Grenadzie młodzież odwiedziła Katedrę, plac Bib-Rambla, najstarszą dzielnicę Albacin z jej charakterystycznymi uliczkami, które urzekają swoim klimatem i atmosferą, a także Muzeum Jaskiń Sacromonte, gdzie możliwe było zapoznanie się z historią życia na tym terenie przed wieloma laty. W Grenadzie uczniowie mieli także niepowtarzalną okazję zapoznać się z lokalnym folklorem, dzięki mieszkańcom okolicznych wsi, którzy kolorowymi wozami wędrowali z pielgrzymką po najważniejszych miastach Andaluzji.
Wycieczki poza Grenadę pozwalały poznać także inne miasta i regiony Andaluzji, nie mniej urokliwe. Młodzież odbyła wycieczkę m.in. do Nerja, do Cordoby, Alkazar de los Reyes Cristianos, gdzie zwiedzali Zamek Królów Chrześcijańskich. To prawdziwa forteca, która zachwyca surowym wnętrzem i przepięknym ogrodem z sadzawkami i fontannami. Dziś zamek to muzeum z bogatymi zbiorami rzymskich mozaik i pałac ślubów. Pałacowe ogrody w stylu mauretańskim pełne są drzew palmowych, pomarańczowych, cyprysów i ogromnych eukaliptusów dających ożywczy cień. Pośród równo wystrzyżonych parkanów stoją rzymskie kolumny, małe fontanny i pomnik Krzysztofa Kolumba.
Cały projekt był realizowany przy wsparciu firmy EUROPROYECTOS LEONARDO DA VINCI S.L., a także przy znacznym wsparciu Stowarzyszenia Kucharzy Polskich. Dzięki tym partnerom, informacje o projekcie, a także umiejętności nabyte przez uczniów, mogły zostać szerzej zaprezentowane w środowisku branżowym. Uczniowie będą mieli też możliwość dzielenia się swoimi spostrzeżeniami i zdobytą wiedzą na różnego rodzaju pokazach, bądź w relacjach z rówieśnikami.
Mamy nadzieję, że staże i udział w projekcie pomoże naszym przyszłym absolwentom zdobyć nie tylko umiejętności zawodowe, językowe i interpersonalne (potwierdzone europejskim dokumentem Europass Mobilność oraz certyfikatami i referencjami), ale pomoże również nawiązać kontakty, które zaowocują w przyszłości.
Autorzy: Anna Pawelec – koordynatora projektu, opiekun grupy i nauczyciel w ZSGH w Gdańsku oraz Anna Krótki - opiekun grupy i nauczyciel przedmiotów zawodowych w ZSGH w Gdańsku.
Projekt jest realizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu Uczenie się przez całe życie. Publikacja powstała w wyniku projektu zrealizowanego przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu Uczenie się przez całe życie. Publikacja odzwierciedla jedynie stanowisko autora. Komisja Europejska ani Narodowa Agencja nie ponoszą odpowiedzialności za umieszczoną w niej zawartość merytoryczną ani za sposób wykorzystania zawartych w niej informacji.Publikowanie, modyfikowanie i kopiowanie zawartości strony lub jej części bez zgody właściciela portalu jest zabronione.
|